Xbox One X: Το Χ που κρύβει θησαυρό ή ο άγνωστος Χ σε μια πολυσύνθετη εξίσωση;

09/11/2017

Οι βαρύγδουπες τεχνικές αναλύσεις περιττεύουν όταν το τελικό συμπέρασμα είναι εξίσου εμφατικό με τους προβληματισμούς που το περιβάλλουν: Το Xbox One X είναι τεχνολογικά η ισχυρότερη κονσόλα αυτή τη στιγμή στον πλανήτη. Αρκεί όμως αυτό;

Το Xbox ανέκαθεν αποτελούσε μια… ιδιαίτερη ιστορία για τη Microsoft. Στη σχεδιαστική του φιλοσοφία μπορεί να διαβάσει κανείς τη «ρότα» της εταιρείας κάθε εποχή. Από το ογκώδες και «μπαρόκ» πρώτο Xbox, το οποίο δήλωνε επιθετικά το «παρών» του στο χώρο του console gaming, μέχρι το λεπτοκαμωμένο, αθόρυβο Xbox One X που φωνάζει… «ορίστε, αυτό δεν θέλατε;», πολλά χρόνια έχουν κυλήσει στην ιστορία της πολύπαθης εταιρείας. Και λέμε πολύπαθη γιατί αρκετές φορές έχει αλλάξει προσανατολισμό, νοοτροπία marketing ακόμα και core business. Core business της εταιρείας πλέον είναι το cloud, με τη Microsoft να μην κρύβει πως το Azure βρίσκεται στον πυρήνα της αναπτυξιακής στρατηγικής της. Αν το gaming δεν είχε στις μέρες μας τόσο έντονο τον online multiplayer χαρακτήρα του, τα digital stores και τις υψηλές απαιτήσεις για μόνιμη σύνδεση στο internet, πιθανότατα το business unit του Xbox να είχε ήδη ακολουθήσει τη ζοφερή μοίρα των Nokia Windows Phone, να είχε πουληθεί ή να είχε αυτονομηθεί πλήρως, δοκιμάζοντας με άλλους όρους την τύχη του. Η λευκή σημαία θα είχε ήδη σηκωθεί προ πολλού, παρόλο που μεσολάβησε το εξαιρετικό Xbox 360, μια παιχνιδομηχανή που είχε όλα τα προσόντα να ανατρέψει την κυριαρχία της Sony, καθώς το ξεκίνημα του ακριβού τότε PS3 ήταν νωθρό και δίχως κάποιο εντυπωσιακό lineup τίτλων (όπως ακριβώς δηλαδή το λανσάρισμα του Xbox One X στις μέρες μας). Η Nintendo είχε το μερίδιο της επιτυχίας της τότε με το Wii, αλλά όλα έδειχναν πως η Microsoft είχε μπει για τα καλά σε μια βιομηχανία που ήταν διατεθειμένη να την κερδίσει…

Ακολούθησε το Xbox One, στο οποίο αποτυπώθηκε πλήρως η ανασφάλεια, η έλλειψη αυτοπεποίθησης και σαφούς κατεύθυνσης της Microsoft εκείνη την εποχή. Η αρχική φιλοσοφία ήταν να αντιπροτείνει κάτι που δεν απευθυνόταν μόνο στον hardcore gamer, αλλά μια συσκευή που θα διεκδικούσε τη θέση της σε κάθε σύγχρονο σαλόνι, ένα πλήρες σύστημα οικιακής ψυχαγωγίας στο οποίο θα συνδέονταν ακόμα και η συνδρομητική τηλεόραση του χρήστη. Δεν χρειάστηκε παρά μια επιθετική παρουσίαση της Sony η οποία τάχθηκε υπέρ του δόγματος «gamers first» και λίγο «bullying» από τον ειδικό Τύπο για να αναγκάσουν τη Microsoft να πραγματοποιήσει στροφή 180 μοιρών και να «κανακέψει» εκ νέου τους σκληροπυρηνικούς gamers, επιχειρώντας ετεροχρονισμένα να «ξαναντύσει» το Xbox One ως παιχνιδομηχανή (μόνο) και να το πουλήσει ως κάτι διαφορετικό από τον ρόλο που του επιφύλασσε ο σχεδιασμός του, προφανώς σε ένα κοινό που δεν του ταίριαζε. Παράλληλα, χώρισε τον πλανήτη σε «σημαντικές» αγορές, σε χώρες δηλαδή που της έφταναν οι λιγοστοί διαθέσιμοι πόροι να στοχεύσει (πχ ΗΠΑ, Μ. Βρετανία) και σε χώρες «δορυφόρους» που θεωρούσε πως θα ακολουθήσουν σχεδόν ανέξοδα, στον αυτόματο πιλότο. Η μοναδική απόπειρα για καινοτομία, το Kinect, βασίστηκε στη λογική «αχ να ήμουν Wii» και αποτέλεσε το πρώτο εύκολο θύμα της «κωλοτούμπας» του Xbox από home entertainment center για όλη την οικογένεια σε καθαρόαιμη gaming console. Παράλληλα, εξαιρετικοί τίτλοι πέρασαν στα «βουβά» λόγω περιορισμένου marketing, τίτλοι που αν ανήκαν στην «φαρέτρα» του PlayStation θα είχαν… γκρεμίσει τείχη!

Αναντίρρητα, σήμερα η Microsoft δεν είναι το «τρέχον προς τυχαία κατεύθυνση κοτόπουλο» που ήταν τότε. Έχει εμπνευσμένη διοίκηση, στιβαρό προσανατολισμό και συγκεκριμένο στόχο. Τον στόχο αυτό υπηρετεί και το Xbox One X, αποζητώντας μια καλή θέση στο ράφι μέχρι το cloud και το gaming να γίνουν ακόμη περισσότερο συνυφασμένα, ώστε η εταιρεία πίσω από το Azure να φέρει στο γήπεδό της την αναμέτρηση. Όλες οι παραπάνω εκτιμήσεις γίνονται αφήνοντας πάντα στην άκρη (και στη διάθεση των… μελλοντολόγων) το σενάριο να περιθωριοποιηθεί η λογική των cloud servers τα επόμενα χρόνια και να επιστρατευτούν distributed peer-to-peer λύσεις δικτύωσης, μιας και οι ανάγκες για bandwidth των σύγχρονων κοινωνιών αυξάνονται με ρυθμούς που δύσκολα ικανοποιούνται από το υπάρχον «server-οστραφές» μοντέλο. Σε αυτή την περίπτωση, παρόλο που η Microsoft για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια έχει ποντάρει όλα της τα λεφτά σε έναν συγκεκριμένο και σταθερό στόχο με πλάνο δεκαετίας, το τεχνολογικό σύμπαν θα έχει μεταλλαχθεί απροσδόκητα στραβά για αυτήν!

Πρωταθλητισμός ή καλό πλασάρισμα;

Στο συγκεκριμένο κείμενο δεν θα διαβάσετε benchmarks και «ξεψάχνισμα» των ήδη γνωστών specs, αυτά άλλωστε έχουν ήδη αναλυθεί από το καλοκαίρι. Θα αρκεστούμε στην αδιαμφισβήτητη παραδοχή πως το Xbox One X αποτελεί την ισχυρότερη (και ακριβότερη) παιχνιδομηχανή αυτή τη στιγμή στον πλανήτη. Πόσο ισχυρότερη είναι από το PS4 Pro όμως; Τόσο όσο αποδεικνύουν τα υπάρχοντα games στην τηλεόρασή σας, και σε περίπτωση που δεν διαθέτετε μια 60+ ιντσών 4K τηλεόραση, δύσκολα η ποιοτική διαφορά θα γύρει αισθητά την πλάστιγγα της αναμέτρησης Sony-Microsoft προς τη μεριά της τελευταίας.

Αντίθετα, οι επιτυχημένοι αποκλειστικοί τίτλοι του PS4, ένα «μασίφ» οικοσύστημα και μια εγκατεστημένη βάση από «ταλιμπάν» που πίνουν νερό στο όνομα του PlayStation υποδέχονται ευρηματικά -τουλάχιστον με όρους marketing- τρικ όπως το PSVR και δίνουν σαφές «συναισθηματικό» προβάδισμα προς το παρόν στην κονσόλα της Sony. H Microsoft κατέθεσε την πρότασή της, μια αξιοζήλευτη «λεωφόρο» υπερταχείας κυκλοφορίας στην οποία όμως για την ώρα τρέχουν πειραγμένα, γκαζιάρικα… «fiat-άκια». Περιμένουμε τις πραγματικές 4Κ «Ferrari», τους αποκλειστικούς τίτλους που θα αποδείξουν όχι μόνο στα χαρτιά αλλά και στα μάτια μας (ευελπιστούμε και στο gameplay), τη σαφή τεχνολογική υπεροχή του Xbox One X. Το παράδειγμα του Nintendo Switch, άλλωστε, μαρτυρά πως την επιτυχημένη κονσόλα δεν την κάνει ο αριθμός των pixels στην οθόνη, αλλά ο ενθουσιασμός που μας γεννά όταν πιάνουμε το gamepad. Εν αναμονή των σπουδαίων αποκλειστικών παιχνιδιών, λοιπόν, που θα δώσουν άλλη διάσταση στα απρόσωπα για την ώρα Teraflops (γιατί δεν είναι δυνατόν να περιμένουμε 3d party τίτλους να βγάλουν το «φίδι» από την τρύπα), από ποια δεξαμενή καταναλωτών μπορεί να τραβήξει άμεσα πελάτες η Microsoft; Σίγουρα από τους φίλους του PC gaming, οι οποίοι έχουν αρχίσει ακροθιγώς να υποψιάζονται τι εστί 4Κ και ίσως ήδη έχουν στην κατοχή τους ένα 4K monitor και μια κάρτα γραφικών που αγκομαχεί να ανταποκριθεί, αλλά η απόκτηση ενός PC παρόμοιας «ιπποδύναμης» με αυτή του Xbox One X θα τους κοστίσει στην οικονομικότερη των προσεγγίσεων τα διπλά λεφτά. Οι… σκεπτόμενοι, casual στην ποσότητα των τίτλων που παίζουν, πλην απαιτητικοί στην ποιότητα τους, gamers είναι αυτοί που μπορούν να συντηρήσουν τη νέα κονσόλα μέχρι να δοθούν ικανά κίνητρα σε όσους έχουν ριζώσει στο στρατόπεδο του PlayStation να αλλαξοπιστήσουν. Διαφορετικά, το μόνο που θα καταφέρει να πουλάει με ευκολία το Xbox One X θα είναι… περισσότερο οικονομικά Xbox One S!

 

 

 

Share via email

Νέα, Παιχνίδια


Check Our Feed